Welkom!

header_2

Mindfulness geeft je handvatten om meer rust en balans te ontwikkelen.

Nienke Heijbroek verzorgt cursussen Mindfulness in Amsterdam Oud-West.

Redenen om deze cursus te volgen:

  • Nienke is een gecertificeerde trainer en geeft de officiële MBSR cursus.
  • Prettige, lichte ruimte in Oud-West.
  • Nienke zorgt voor een ontspannen sfeer in de groep.
  • Betaalbaar.
  • Veel aandacht voor de praktische toepasbaarheid van de oefeningen in het dagelijks leven.

Half januari ga ik met zwangerschapsverlof. De eerstvolgende cursus zal pas in de zomer van 2015 plaatsvinden. Ik help je graag verder dus stuur gerust een mailtje voor tips.

Over Mindfulness

Hier en nu aanwezig zijn

Mindfulness is een training waarbij je leert anders om te gaan met alles wat er de hele dag op je afkomt. Je traint jezelf in ontspannen en meer volledig aanwezig zijn. Je ontwikkelt een kwaliteit die in het Engels Mindfulness genoemd wordt.

De training die Nienke geeft heet Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Deze training is in 1981 ontwikkeld aan de Universiteit van Massachusetts door Dr. Jon Kabat-Zinn. Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het programma en de methode blijkt zeer effectief om verschillend klachten te verminderen. Door de goede resultaten zijn veel mensen enthousiast over de training en neemt de populariteit toe. De MBSR training wordt bijvoorbeeld gevolgd door managers, kinderen, leerkrachten en drukke Amsterdammers die handvatten willen om meer rust en balans te ontwikkelen.

Wat levert het op

  • Je ontwikkelt vaardigheden om verschillende ‘weersomstandigheden’ en stressvolle gebeurtenissen in je leven doeltreffend tegemoet te treden.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om meer bij jezelf te blijven en eerder grenzen op te merken. Levensstormen en stress halen je niet meer uit balans, ze leren je juist iets over jezelf.
  • Opmerkzaamheid en vriendelijke aandacht aan jezelf besteden heeft op zichzelf een gunstige werking. Je maakt contact met je eigen mildheid en wijsheid om de juiste keuzes te maken.

Wil je een idee krijgen van de oefeningen die we doen? Luister dan hieronder naar het geluidsbestand. Deze oefening is een lichaamsscan van tien minuten.

10 minuten lichaamsscan

Voor wie

Er zijn diverse redenen om te beginnen met een Mindfulness cursus. Veel mensen hebben het gevoel geleefd te worden. We leven in een tijd waarin er veel impulsen op ons af komen en het moeite kost om rust te vinden. Daarnaast nemen het hoofd en het denken een belangrijke rol in. Hierdoor kan het contact met het lichaam vergeten raken. Mindfulness brengt je weer in contact met je lichaam waardoor je eerder grenzen aanvoelt en opmerkt hoe het met je gaat. Omdat je meer contact met jezelf hebt kun je bewust keuzes maken in plaats van op de automatische piloot te reageren.

Een aantal mogelijke redenen om met de cursus te starten:

  • Minder willen piekeren en lastige gebeurtenissen gemakkelijker los willen laten.
  • Eerder grenzen willen aanvoelen waardoor lichamelijke klachten afnemen en je beter voor jezelf zorgt.
  • Minder meegesleept willen worden door emoties en gedachten.
  • Meer concentratie en gefocused willen zijn.
  • Milder naar jezelf willen zijn en jezelf minder beoordelen.
  • Meer rust willen ervaren.
  • Meer bewust en vanuit je eigen wijsheid en intuïtie willen leven.

De trainer

Nienke Heijbroek is van oorsprong sociaal psycholoog, opgeleid aan de Vrije Universiteit. De afgelopen jaren heeft ze als trainer, coach en organisatieadviseur gewerkt. Daarnaast begon ze tien jaar geleden met meditatie en yoga. Ze volgde een meditatiecursus in Thailand en cursussen westerse meditatie en Mindfulness yoga in Nederland. De afgelopen jaren beoefent ze de Mindfulnessoefeningen en Vipassanameditatie. Nienke heeft haar 1,5 jarige opleiding tot Mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness gevolgd (www.instituutvoormindfulness.nl).

Nienke: “Wat mij zo aanspreekt in Mindfulness (MBSR) is dat het heel praktisch is. Op elk moment van de dag kun je de inzichten en oefeningen toepassen. Het heeft mij handvatten gegeven om meer bij mezelf te blijven en me minder mee te laten nemen door alle afleiding en onrust in het dagelijks leven. Ook heb ik meer mildheid naar mezelf en daardoor naar anderen ontwikkeld. Ik blijf het boeiend vinden om de oefeningen te doen. Elk moment is weer anders en nieuw. Ook nu ik moeder ben valt er weer van alles te ontdekken. Door de rust in mezelf heb ik meer volledige aandacht voor mijn omgeving” 

Nienke is geregistreerd bij de beroepsverening VMBN en is categorie 1 lid.

Ervaringen

Wat heeft de cursus vorige deelnemers opgeleverd?

De training heeft mij heel veel gebracht. Ik ben mij vaker bewust geworden van het ‘in mijn hoofd zitten’ en kan nu terugkeren naar mijn lichaam als vast ankerpunt. Dit ervaar ik als heel geruststellend.”

Dat ik een keuze heb, dat er ‘ruimte’ is in hoe ik op emoties, gedachten en gevoelens reageer. Dat dit niet vast staat. Het heeft me ook meer zorg en aandacht voor mezelf en anderen gebracht: mildheid.”

Vond het prettig veel aandacht te besteden aan hoe je je voelt; fysiek, emotioneel en wat je denkt.” 

Dat je een keuze hebt om op een andere manier met stress om te gaan. Dat het goed/prettig is om steeds weer naar je lichaam terug te keren. Dat je zo tot nieuwe inzichten over jezelf en je patronen komt.”

“Ik heb meer contact met mijn lichaam waardoor ik mijn grenzen veel beter voel.”

Heel veel fijne oefeningen die goed in de praktijk te brengen zijn.”

 

Mindfulness In Company

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doelgroep

Mindfulness blijkt ook effectief te zijn binnen organisaties. Een cursus Mindfulness zorgt voor een duurzame aanpak voor het verhogen van de vitaliteit van de medewerkers. Omdat er tijdens de cursus gewerkt wordt aan bewustzijn van vaste, vaak onbewuste patronen en het integreren van de oefeningen in het dagelijks werk heeft de cursus een groot effect, ook op de lange termijn. Binnen organisaties kan gedacht worden aan de volgende doelgroepen:

  • Social service: stresshantering, werken aan de werk-privé balans, burnout preventie of ter voorkoming van het terugkeren van een burnout.

Mindfulness is ook effectief voor de volgende doelgroepen:

  • Persoonlijke ontwikkeling: emotionele intelligentie, authenticiteit, zelfvertrouwen, concentratie, creativiteit.
  • Leiderschapsontwikkeling: authentiek leidinggeven, zelfbewustzijn.
  • Mobiliteits centrum: bewuste keuzes maken, tijd nemen voor jezelf, omgaan met veranderingen.

Resultaat

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de training bijdraagt aan de effectiviteit van medewerkers en de organisatie.

Benefits voor de organisatie:

  • Een duurzame aanpak voor het verlagen van de ziektekosten.
  • Binding en motivatie van het personeel.
  • Maakt medewerkers weerbaarder tegen veranderingen.

Benefits voor de medewerker:

  • Gevoel van effectiviteit en van controle.
  • Concentratie en verbetering van ‘focused attention’.
  • Minder oordelen en meer objectief waarnemen.
  • Verhoging van de creativiteit.
Mindfulnesstrainingen op het werk geef ik in samenwerking met het Centrum voor Mindfulness.
Zie ook http://centrumvoormindfulness.nl/op-het-werk

Data en prijzen

De cursus wordt gegeven in groepen van maximaal 8 personen. De cursus bestaat uit acht bijeenkomsten van twee en een half uur en één stiltemiddag. Tijdens de bijeenkomsten staat het oefenen centraal. We beoefenen yoga, zit- en loopmeditatie en doen andere oefeningen om de opmerkzaamheid te vergroten. Na elke oefening kan wie dat wil kort ervaringen delen.

Als je overweegt mee te doen maak ik een afspraak met je voor een gratis intakegesprek. Je kunt dan nog aanvullende vragen stellen en samen bekijken we of de training bij je past.

Data

De eerstvolgende cursus start in de zomer van 2015. Half januari (2015) ga ik met zwangerschapsverlof.

Locatie

Oud-West: WG Plein 255, Amsterdam.

Kosten

  • 340 euro studenten en minima
  • 399 euro particulieren
  • 680 euro werkgevers

Kosten zijn inclusief een werkboek en geluidsbestanden.

Losse oefendagen

Voor mensen die de cursus al doorlopen hebben organiseer ik terugkom stiltedagen. De kosten zijn 35 euro.

Vervolgcursus Mindfulness

Af en toe organiseer ik een vervolgtraining Mindfulness. Het idee van deze cursus is het onderhouden en verdiepen van opmerkzaamheid in het dagelijks leven. We maken tijdens de avonden gebruik van de thema’s en oefeningen uit de basiscursus en variaties hierop (zoals een bodyscan van 15 minuten). De cursus bestaat uit acht bijeenkomsten één keer per maand op de zondagavond. Tussen de bijeenkomsten door kun je blijven oefenen op een manier die bij jezelf past. Je krijgt wat meer korte oefeningen mee naar huis en je onderzoekt hoe en op welke manier je opmerkzaamheid in het dagelijks leven wilt integreren.

Links

Opleiding tot Mindfulness trainer: www.instituutvoormindfulness.nl

Mindfulness op het werk: www.centrumvoormindfulness.nl/op-het-werk

Universiteit waar de MBSR cursus ontwikkeld is: www.umassmed.edu/cfm

Tip voor een retraite: www.fritskoster.nl

Informatieve site over Mindfulness: www.levenindemaalstroom.be

Informatie over inzicht of Vipassanameditatie: www.simsara.nl

Informatie over westerse meditatie: www.westersemeditatie.nl

Contact

Neem voor meer informatie contact op met Nienke Heijbroek.

Email: info@aandachtsoefening.nl

Telefoon: 06-38913957

 

Blog

Leuk als je wilt reageren op een blogbericht!
Je kunt me mailen op info@aandachtsoefening.nl
Close Project

Mei ’14 – Hoe was je dag?

Als mijn man me vraagt ‘hoe was je dag’ zeg ik op een gemiddelde dag vaak oké of prima. Als er iets vervelends is gebeurd of iets wat ik lastig vond dan vertel ik daar wat meer over. Maar tijdens een gemiddelde dag gebeuren er vaak bijzondere dingen: kleine momenten die heel prettig of mooi zijn. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om bij warm weer de wind langs mijn gezicht te voelen als ik fiets, of ik kan heel erg genieten van het fluiten van een vogel, of het valt me op dat het zonlicht zo mooi door de bladeren schijnt. Alleen vertel ik deze dingen meestal niet. Misschien omdat ik denk dat ze te klein of onbelangrijk zijn. Het is gek dat we een soort bias (voorkeur) lijken te hebben om in te gaan op ‘negatieve’ informatie. Ik heb vaak het idee dat het belangrijker is om te vertellen wat er niet goed ging dan wat er wel goed ging of mooi of prettig was.

Deze bias is wetenschappelijk aangetoond en beschreven in het boek ‘Boeddha’s brein’. Rich Hanson vertelt dat je hersenen  je ervaringen kleuren met een ‘gevoelstoon’ – prettig, onprettig of neutraal. Helaas maken onprettige ervaringen vaak meer indruk dan prettige ervaringen. De hersenen zijn evolutionair zo ontwikkeld dat onprettige ervaringen eerder opvallen en dat je ze beter onthoudt. De hersenen werken als klittenband voor negatieve ervaringen en als een teflonlaag voor positieve ervaringen. Als je een struik met bessen ongemerkt voorbij loopt overleef je dat wel, maar als je een leeuw over het hoofd ziet is de kans klein dat je dit overleeft.

Voor mij is het prettig om te weten dat onze hersenen nu eenmaal zo ontwikkeld zijn. Hierdoor kan ik het gevoel loslaten dat het belangrijker is om negatieve informatie te delen in plaats van positieve. Dus als mijn man me vraagt hoe mijn dag vandaag was zeg ik dat ik blij ben dat ik wat mails heb kunnen afhandelen, dat ik een lekker broodje bij de lunch heb gegeten en een leuk praatje heb gemaakt met de schoonmaker.

Close Project

Mrt. ’14 – Slaap kindje SLAAP

Heel wat onderwerpen die tijdens de Mindfulnesstraining aan bod komen passeren de revue tijdens het naar bed brengen van mijn dochter. Ik beschrijf hieronder een avond dat het lastig gaat, want dan valt er het meest op te merken ;-)

Fase 1: de voorbereiding. Ik sta met mijn dochter op de arm voor haar bed. Ze heeft haar trappelzak al aan. Ik laat haar wat wennen aan het donker en tot rust komen. Wanneer het naar bed brengen de vorige avonden soepel is verlopen ben ik ontspannen. Wanneer het een moeizaam proces is geweest vrees ik dat het deze avond ook zo zal gaan. Het mooie is dat jonge kinderen zo in het moment leven dat ze geen last hebben van verwachtingen of ergens tegenop zien. Ze is helemaal tevreden op mijn arm. Pas wanneer ze het matras raakt gaat ze huilen. Heerlijk lijkt me dat, geen zenuwen meer voorafgaand aan de tandarts. Pas als je in de stoel ligt en merkt, hé, dit voelt niet zo prettig, ga je protesteren ;-)

Fase 2: vol goede moed. Als er geen eten koud staat te worden en er geen bezoek is ga ik met geduld naast haar bed zitten. Ik probeer aan te voelen waar ze behoefte aan heeft. Vaak is dit een hand op haar rug en wat neuriën. Ik neurie een tijdje en hoe langer het duurt hoe meer ongeduld er omhoog komt.

Fase 3: irritatie. Het duurt nu wel erg lang. De handelingen die kalmerend bedoeld zijn worden steeds doelgerichter en krijgen een ondertoon van irritatie. Ik merkt dat wat ik ook doe weinig tot geen effect heeft. Er is nog maar 1 oplossing mogelijk: overgave.

Fase 4: overgave. Ik heb geaccepteerd dat ik hier waarschijnlijk de rest van de avond naast haar bed zal zitten. Alles wat ik nog wilde doen moet maar even wachten. En zie hier…….ze slaapt………..

Close Project

Feb. ’14 – Smartphone verslaving

Even niets. Uit het raam staren als je in de trein zit. Genieten van de wind op je gezicht als je op de tram wacht. Wie doet dat nog? De smartphone vult elk moment en zorgt voor een vol hoofd.

Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor de smartphone verslaving. Elke keer dat je een mailtje of een Appje ontvangt komt er dopamine vrij in de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat er een gevoel van hunkering ontstaat. Je wilt weer een mailtje of Appje. Ik herken dit ook bij mezelf. Als ik op mijn telefoon ga kijken voel ik een vergelijkbaar verlangen als dat ik weet dat er lekkere chocola in de kast ligt. Verder zijn we leegte, rust en stilte ontwend. Het kan zelfs angstig voelen wanneer je niet iets te doen hebt of een leeg weekend voor de boeg hebt. Vooral in mijn studententijd had ik hier last van. Toen ik ging werken, en zeker nu ik een dochter heb, ben ik meer gewend aan rustige avonden thuis. Tenslotte zijn we sociale wezens en bang om buiten de groep te vallen. Afgelopen jaar las je veel over Fomo – Fear Of Missing Out. Hier heb ik minder last van. Ik kijk wel vaak op mijn telefoon of er een mailtje of Appje binnen komt maar ik ben nooit verslingerd geraakt aan Facebook.

Het gevolg van de smartphoneverslaving is dat de hersenen wennen aan een constante stroom van stimulering. Hierdoor is het lastiger om je te concentreren. Daarnaast raak je snel overbelast door zintuiglijke indrukken en ontstaat er chronische vermoeidheid. Veel deelnemers uit mijn Mindfulnessgroepen komen er achter hoe moe ze eigenlijk zijn.

Door meditatie breng je de hoeveelheid prikkels drastisch terug. Je kunt het zien als afkicken van de stroom aan stimuli. Hierdoor neemt je concentratie toe en creëer je een moment van rust. Even niets.

Ik vind het heerlijk om tijdens een meditatie meer tot mezelf te komen. Door contact te maken mijn mijn lichaam, gedachten en gevoelens word ik me bewust van hoe het met me gaat. Zo kan ik eerder grenzen aanvoelen en merk ik op wat wel en niet belangrijk voor me is. En als ik mijn telefoon tijdens de meditatie vergeten ben uit te zetten, dan merk ik (meestal ;-)) het verlangen op om even op mijn telefoon te kijken, en ga gewoon weer door met de meditatie.

Close Project

Jan. ’14 – Controlebehoefte

In het rapport van Oxfam ‘Working for the few’, dat onlangs is verschenen, staat dat de 85 rijkste mensen van de wereld een even groot vermogen hebben als de hele armste helft van de bevolking (3,5 miljard mensen). Het verschil tussen rijk en arm neemt alleen maar toe, en dit is vaak een voedingsbodem voor onvrede en radicalisering. Eén van de verklaringen voor het groeiende verschil tussen arm en rijk vond ik in het NRC van 25 & 26 januari, namelijk onzekerheid. Onzekerheid over de economie en onzekerheid over de eigen markt. We leven in een vluchtige en snel veranderende wereld met veel onzekerheid, complexiteit en ontwikkelingen die moeilijk te duiden zijn. Hierdoor zijn bedrijven voorzichtig in het doen van investeringen en blijven de opgeblazen kasreserves van bedrijven intact.

Als ik dit soort berichten lees vraag ik me altijd af of ik iets kan doen. Ik heb natuurlijk niet de illusie dat ik het verschil tussen arm en rijk kan oplossen ;-) maar ik ben er wel van overtuigd dat Mindfulness kan helpen bij het leren omgaan met een onzekere wereld. Door jezelf te trainen, leer je op een ontspannen manier te leven mét onzekerheid en complexiteit.

De meeste mensen houden niet van onzekerheid. Ik herken het ook bij mezelf. Het liefste wil ik CONTROLE hebben over de situatie. We zoeken controle in het willen sturen van de wereld om ons heen. Over veel zaken heb je echter geen controle, zoals de reactie van die ene collega en hoe het ervoor staat met de economie en de banenmarkt. Waar je wel controle over hebt, is hoe je omgaat met onzekerheid. Mindfulness gaat over opmerkzaamheid. Het is een wereld van verschil of je meegenomen wordt door je controlebehoefte of dat je opmerkt dat je graag controle wilt hebben en dat er onzekerheid is. In het opmerken zit de vrijheid. En uiteindelijk, na heel wat oefenen, kun je misschien zelfs glimlachen als die controlebehoefte weer opkomt.

Close Project

Jan. ’14 – Mijn wens

Mijn wens is dat iedereen in verbondenheid leeft met zichzelf, met de ander en met de natuur. Mijn interesse ligt ook bij deze drie onderwerpen, namelijk persoonlijke groei en ontwikkeling, de mens in relatie tot de ander en thema’s die in de wereld spelen zoals duurzaamheid, voedselvraagstukken, klimaatverandering en de welvaartsverdeling. Ik ben van plan om blogs over deze onderwerpen te schrijven, omdat ik het leuk vind om te delen wat me opvalt en interesseert.

Leuk als je wilt reageren op een blogbericht! Je kunt me mailen op info@aandachtsoefening.nl

  • Mei ’14 – Hoe was je dag?

    Mei ’14 – Hoe was je dag?

  • Mrt. ’14 – Slaap kindje SLAAP

    Mrt. ’14 – Slaap kindje SLAAP

  • Feb. ’14 – Smartphone verslaving

    Feb. ’14 – Smartphone verslaving

  • Jan. ’14 – Controlebehoefte

    Jan. ’14 – Controlebehoefte

  • Jan. ’14 – Mijn wens

    Jan. ’14 – Mijn wens